Ce este Schema Markup și cum o implementezi pe site-ul tău?
Atunci când ai un website, vrei ca oamenii să îl poată găsi ușor la o simplă căutare pe Google. Astfel, ei vor putea să afle despre produsele și serviciile tale. Cum aduci site-ul în fața ochilor celor interesați în mod organic, fără să plătești reclame? Prin optimizare SEO, bineînțeles. Dintre strategiile de SEO pe care le putem aplica unui website, astăzi vom vorbi despre Schema Markup. Ce este și cum o implementezi pe site-ul tău? Află totul cu explicații detaliate în acest articol!
Așadar, să trecem la treabă!
1. Ce înseamnă Schema Markup?
Probabil ai observat că, atunci când cauți ceva pe Google, unele rezultate apar mai detaliate, mai “bogate”, iar altele apar mai “sărace” în detalii. Ei bine, acele site-uri care oferă rezultate detaliate și care parcă strigă “DA, dă un click aici și vei găsi tot ce ai nevoie” au Schema Markup implementat. În schimb, site-urile de la care se afișează rezultate fără detalii nu au Schema Markup implementată. Acestea din urmă parcă ne șoptesc “dă click pe mine si poate vei găsi ce cauți, dar nu garantez”. Să vedem un exemplu practic ca să înțelegi mai bine:
Să căutăm pe Google rețetă chec de Crăciun. Vei găsi în partea superioară a primei pagini în Google rezultate bogate precum acesta:
Mai jos, vei regăsi rezultatele care nu sunt la fel de bogate în detalii:
Tu pe care dintre cele două rezultate ai da click? Noi cu siguranță am da click pe primul, deoarece include: o imagine care îți lasă gura apă, data când a fost actualizat, evaluarea de la clienți, timpul necesar pentru a face această rețetă. Practic, primim toate informațiile care ne interesează: că acest chec va arăta bine pe masă, că este o rețetă recentă, că oamenii care au făcut-o au fost mulțumiți și că mă încadrez în timpul meu de gătit. Perfect!
Diferența atunci când implementezi Schema Markup
Ce informații obțin din rezultatele de tipul al doilea? Aproape nicio informație. Nu știu cum va arăta, dacă l-a mai făcut cineva sau nu, dacă e o rețetă recentă sau e veche, cât timp îmi va lua preparea checului etc. În mod cert, un astfel de rezultat pierde teren în fața rezultatului bogat în detalii de mai sus.
După cum am spus, primul tip de rezultat are la bază implementarea Schema Markup. Acum, înțelegi mai ușor la ce folosește acest element de SEO tehnic.
2. De ce este important să folosim Schema Markup?
Din același motiv pentru care este important să optimizăm SEO website-ul pe care îl deținem: pentru a ajunge cât mai ușor în fața potențialilor clienți. Pentru a nu ajunge cu site-ul nostru undeva pe pagina 36 din Google. Pentru că vrem ca site-ul nostru să aducă rezultate.
Folosind Schema Markup, noi practic îi spunem lui Google ce și cum să afișeze din site-ul nostru. Preluăm controlul asupra a ceea ce potențialii noștri clienți găsesc pe internet referitor la produsele sau serviciile noastre. Prin contrast, dacă nu avem Schema Markup implementată pe site, lăsăm lucrurile în voia lor, fără să avem control asupra afișării.
În plus, oferind mai multe detalii despre produsele ori serviciile tale chiar din start, scazi rata de bounce de pe site și crești timpul pe care vizitatorii îl petrec pe site-ul tău. Rezultatul? Indicatorii tăi SEO se vor îmbunătăți foarte mult.
Practic, implementarea acestei scheme este o situație de câștig-câștig pentru toată lumea. Oamenii află mai multe detalii despre afacerea ta. Tu atragi mai mult trafic calitativ pe site-ul tău. Google înțelege exact ce să afișeze din site-ul tău astfel încât să îți trimită trafic calificat. Perfect!
3. Cum funcționează Schema Markup?
Ca să înțelegem mai bine cum funcționează Schema Markup, trebuie să știm că motoarele de căutare nu citesc informația așa cum o facem noi, oamenii. Iată un exemplu practic:
Noi vedem rezultatele căutării pentru chec cu texte și imagini, astfel încât ne este ușor să citim și să înțelegem. Motoarele de căutare însă “citesc” un script precum cel de mai jos:
<html> <head> <title>Reteta chec de Craciun</title> <script type="application/ld+json"> { "@context": "https://schema.org/", "@type": "Recipe", "name": "Reteta chec de Craciun", "author": "Ana Popescu", "image": "https://images.85c9488d824.jpg", "description": "Reteta clasica de chec", "aggregateRating": { "@type": "AggregateRating", "ratingValue": "5", "reviewCount": "5", "bestRating": "5", "worstRating": "1" }, "prepTime": "PT30M", "totalTime": "PT1H20M", "recipeYield": "8", "nutrition": { "@type": "NutritionInformation", "calories": "795 calorii" }, "recipeIngredient": [ "ingredient 1", "ingredient 2" etc. ] } </script> </head> <body> </body> </html>
De aceea, trebuie să ne asigurăm că motoarele de căutare primesc informațiile relevante care să le ajute să ofere rezultate corecte, bogate în detalii. Dacă noi facem acest lucru, motoarele de căutare ne vor răsplăti cu o afișare atrăgătoare, evidențiată, care ne va aduce trafic organic, gratuit.
4. Ce tip de Schema Markup se potrivește pentru website-ul meu?
Aceasta este o întrebare foarte bună. Folosim aceeași schemă markup pentru un site de rețete și pentru un site de prezentare a unor servicii medicale? Pentru un site de știri și pentru un magazin care vinde poșete? Sigur că nu.
Tipuri de Schema Markup
De fapt, există aproximativ 800 de scheme markup care pot fi folosite în funcție de specificul site-ului sau articolului pe care vrem să îl optimizăm în acest mod. Cum știi ce schemă să alegi pentru site-ul tău? Iată câteva sugestii care să te ajute cu un punct de plecare al documentării tale:
- Verifică în Google Search Gallery ce tipuri de markup pentru date structurate folosește principalul motor de căutare și decide care s-ar potrivi afacerii tale. De exemplu, dacă ai o editură sau vinzi cărți online, s-ar potrivi un markup special pentru cărți, astfel încât oamenii să poată vedea detalii (preț, număr pagini, data apariției, status stoc etc.) chiar din rezultatele căutării lor. Vei găsi aici peste 30 de idei de markupuri pentru diferite nișe.
- Caută-ți într-o fereastră incognito site-ul pe motoarele de căutare folosind cuvintele cheie cele mai importante. Uită-te și ce apare la site-urile competitoare. De exemplu, dacă la ceilalți apar steluțele de review în rezultate, iar la tine nu, înseamnă că ai nevoie de un markup de tip review. Desigur, ideea aici nu este să îți copiezi concurența, ci să descoperi noi strategii, să faci comparații și să alegi ce se potrivește în cazul tău. Este la fel de posibil să observi că site-urile concurente nu au Schema Markup implementată, iar acesta este un atu mare pentru tine.
5. Cum obțin Schema Markup pentru website-ul meu?
În acest moment, ar trebui să ai o idee destul de clară despre ce înseamnă Schema Markup și ce tipuri de markup poți implementa pe site-ul tău, în funcție de specificul afacerii pe care o deții. Acum, probabil te întrebi de unde obții o astfel de schemă? Trebuie să scrii un cod precum cel de mai sus? Ce faci dacă nu ai cunoștinte de programare?
Ei bine, avem o veste bună. Nu trebuie să scrii tu un astfel de cod, dar trebuie să știi cum îl poți obține gata scris. Există mai multe modalități de generare a codurilor pentru markup: RDFa, Microdata, JSON-LD. Dintre toate, noi recomandăm varianta JSON-LD, deoarece este cea mai ușoară de implementat cu JavaScript sau cu widgeturi.
Poți scrie tu codul necesar pe o plaformă precum schema.org sau într-un editor de cod, dar de asemenea poți folosi un generator de cod pentru date structurate precum Merkle. Aici va trebui doar să introduci datele pe care le vrei (de exemplu, gramaje, ingrediente, materiale, ani etc. – tot ce este relevant pentru produsele sau serviciile tale). Apoi, vei primi codul complet JSON-LD de care ai nevoie. Atât e de simplu, chiar și fără cunoștinte de programare sau de scris cod!
Super, acum ai codul pentru datele structurate gata scris, ce faci cu el? Cum îl implementezi în site? Află mai jos!
6. Cum implementez Schema Markup în site-ul meu WordPress?
Spuneam mai sus că varianta JSON-LD de markup este cea mai prietenoasă, în sensul că poate fi implementată cel mai ușor. Ei bine, da, este suficient să pui codul oriunde în secțiunile head sau body ale paginii tale în WordPress. Este important să implementezi acest cod într-o secțiune a site-ului care acceptă scripturi, nu într-un editor de text oarecare, pentru a nu întâmpina erori. Poți implementa codul la nivelul întregului site sau la nivelul unor pagini individuale, în funcție de logica arhitecturii afacerii tale online.
7. Cum implementez Schema Markup în site-ul meu Gomag?
Așa cum deja știi, prima noastră recomandare atunci când îți faci un magazin online este să alegi platforma Gomag, datorită ușurinței în utilizare și posibilităților SEO pe care le oferă. Dacă ai ales deja această platformă, atunci avem o veste foarte bună pentru tine:
Așa cum Gomag ne-a obișnuit, totul se rezolvă dintr-un click. Inclusiv Schema Markup de date structurate. Pe Gomag, nu ai nevoie să treci prin tot procesul de mai sus pentru a genera tu cod și a-l implementa, deoarece totul este gata făcut. Tot ce trebuie să faci este să cauți în aplicații Schema și să o activezi cu un click. Atât este de simplu totul pe Gomag!
8. Cum testez Schema Markup pe website-ul meu?
Ca să scapi de îndoielile de tipul “oare am făcut totul corect, oare chiar funcționează?…”, poți testa dacă implementarea a decurs cu succes sau dacă există erori. Poți intra aici, introduci URL-ul site-ului sau al paginii care te interesează și afli dacă Schema Markup este implementată și dacă există sau nu erori ori avertismente.
Dacă după test îți apar erori, este esențial să le rezolvi. Altfel, motoarele de căutare vor invalida schema ta și nu o vor lua în considerare. Practic, trebuie să reiei tot procesul de implementare urmând recomandările primite.
Dacă primești avertismente, nu este neapărat necesar să iei vreo măsură. În continuare, motoarele de căutare vor lua în considerare markup-urile, vei pierde cel mult anumite snippet-uri. De multe ori, aceste avertismente apar când codul tău nu conține o valoare opțională.
Așadar, acum știi cum se implementează Schema Markup pe un site făcut în WordPress și pe un site făcut pe Gomag. Știi și cum se testează implementarea. În continuare, află la ce beneficii te poți aștepta după ce faci acest update al site-ului tău!
9. Beneficii Schema Markup
După ce vei implementa Schema Markup pe website-ul tău, cu siguranță vei observa o creștere a traficului organic. Putem spune că o strategie de SEO sănătoasă ar trebui să includă și Schema Markup pentru îmbunătățirea rezultatelor, chiar dacă aceasta nu conduce neapărat la creșterea rankingului.
În al doilea rând, anumite produse pot beneficia de un call to action de tipul “Cumpără” chiar din rezultatele căutării. Cine nu ar vrea ca produsele sale să îi apară în Google pe prima pagină, însoțite de imagini și detalii, împreună cu un îndemn de achiziție?!
Totodată, site-ul tău va beneficia gratuit de mai mult spațiu de afișare în Google, chiar pe prima pagină. Aceasta este o mică mină de aur pentru cine știe să o exploateze eficient. În consecință, CTR-ul tău (click-through rate) se va îmbunătăți. Așa cum am arătat și mai sus, oamenii sunt mai tentați să dea click pe rezultatele bogate în detalii, decât pe cele care nu spun multe.
Dacă site-ul tău nu beneficiază de Schema Markup în acest moment, pierzi trafic, conversii și bani chiar acum, în timp ce citești acest articol.
10. Concluzii
Sperăm că acest articol te-a ajutat cu adevărat să înțelegi ce înseamnă Schema Markup, cum o implementezi și la ce te ajută. Nu-ți putem promite că astfel vei ajunge în prima poziție organică de pe Google, întrucât strategia SEO înseamnă mai mult decât un simplu cod implementat pe site. Totuși, îți garantăm că te va ajuta să ai mai mult trafic organic.
Având în vedere că, din experiența noastră, cel mult 30% dintre site-urile realizate pe WordPress au Schema Markup implementată, cu siguranță vei avea un avantaj dacă tu o vei folosi. Îți urăm mult succes cu afacerea ta online și îți suntem oricând la dispoziție cu servicii SEO și content writing SEO!